Blog

tehnologija_produžena_stvarnost

VR i AR tehnologija redefinira pojam spomenika

Kroz tisućljeća zapisane povijesti do razvoja digitalnih tehnologija kakvu danas poznajemo, ljudi su imali potrebu obilježavanja važnih događaja koji su utjecali na njihove živote. Iako se spomenici diljem svijeta funkcionalno i stilski razlikuju ovisno o geografskom položaju, prevladavajućoj kulturi ili starosti, svrha izgradnje je u većini slučajeva slična.

(više…)

Read more...

Najveći VR tematski park u svijetu

Jeste li ikada zamislili sebe raftingom kroz iznimno jake struje, pucati na neprijatelje dok nesigurno balansirate s ruba visoke zgrade i priprmati se protiv olujne mećave koja će Vas zasigurno otpuhati? Mi u Culexu jesmo 😀 Po prvi put u Singapuru otvoren je jedan od najvećih VR tematskih parkova u jugoistočnoj Aziji – HeadRock VR koji obećava da će iznenaditi avanturista u vama nezaboravnim iskustvom. S različitim temama i 11 atrakcija koje koje korisnik može izabrati, uzbudljive avanture sigurno ne izostaju!

Read more...

VR u Svetoj zemlji

Zahvaljujući tehnologiji virtualne stvarnosti, turisti koji su se uputili u Svetu zemlju tijekom praznika mogu dobiti uvid u to kako je izgledao Jeruzalem u Isusovo doba. Pokrivena ulica koja prodaje moderne suvenire pretvara se u liniju prodavaonica glinenih posuda; stambene zgrade dok hoteli izvan gradskih zidina postaju prazna pustinja; i padina na kojoj se nalazi judejski čuveni Zapadni zid i islamska treća najsvetija džamija zamijenjena je prostranim hramskim kompleksom.

HOLY CITY VR kako se zove kompanija, razvija iskustvo virtualne stvarnosti koja omogućuju ljudima da svjedoče nekim od religioznih ceremonija kojima je teško pristupiti u Jeruzalemu. VR naočale dopuštaju svakome da stoji među redovima muškaraca u molitvi petkom na gradskoj džamiji Al Aksa, događaju koji je dostupan samo muslimanima. Naočale također stavljaju korisnike među gomile židovskih muškaraca u molitvenim šalovima na svečanom blagoslovu Svećenstva u Zapadnom zidu, i na godišnjoj svečanosti Svete Vatre u prostranoj crkvi Svetog groba. Na svakom mjestu, pravi lokalni stanovnik, rekreiran holografskom tehnologijom, hoda pored posjetitelja, govori i djeluje kao vodič.

Još jedan sjajan način kako virtualna stvarnost poboljšava turističku kao i kulturnu ponudu koju smo i kroz projekte Culex d.o.o. sami upoznali.

Read more...

Živi logo Vukovarsko-srijemske županije uz VSŽ AR

Intenzivan razvoj tehnologije na području proširene stvarnosti iz dana u dan omogućuje sve više načina predstavljanja proizvoda i usluga potencijalnim korisnicima. Na napučenom i prosjekom zasićenom tržištu potrebno je stvoriti dodatnu vrijednost proizvoda koja će mu omogućiti početnu diferencijaciju od konkurencije oduševljavajući na prvi pogled. Razmišljajući o budućnosti marketinga i prezentacije Culex studio za Turističku zajednicu Vukovarsko-srijemske županije razvija VSŽ AR, idealan alat za izvrstan prvi dojam.

VSŽ AR aplikacija skeniranjem grba vukovarsko-srijemske županije sa bilo koje površine stvara animirani 3D model svih elemenata koje logo sadrži (drvo, potok, jelen). Model je moguće rotirati, povećavati i smanjivati u 3D prostoru, prema željama i potrebama korisnika.


Slika 1. 3D model Vukovarsko-srijemske županije

Dodatni sadržaj aplikacije sastoji se od interaktivne 3D karte Vukovarsko-srijemske županije na kojoj su označeni gradovi Vukovar, Vinkovci, Ilok, Županja i Otok. Klikom na oznaku određenog grada aplikacija prikazuje simbole grada, te osnovne informacije o gradu za Korisnike.


Slika 2. Stara nogometna lopta – simbol Županje

VSŽ AR izrađen je na Google platformi za građenje proširene stvarnosti ARCore. ARCore mobilnim uređajima omogućuje “osjećanje” okoline, razumijevanje svijeta te interakciju uz pružanje povratnih informacija. ARCore tehnologija integrira virtualni sadržaj u stvarni svijet koristeći tri varijable koje prima iz kamere uređaja:

  • Detekcija pokreta – omogućuje uređaju razumijevanje svog položaja u odnosu na okolinu
  • Analiza okoline – omogućuje otkrivanje veličine i lokacije vodoravnih, okomitih i nagnutih površina poput poda, zidova stolova itd.
  • Količina svjetlosti – omogućuje otkrivanje svjetlosnih uvjeta u prostoru

U osnovi, ARCore tehnologija je bazirana na dvije varijable: praćenju kretanja uređaja kroz prostor i učenju o okolini. Koristeći kameru, ARcore pronalazi “zanimljive” točke u prostoru te analizira njihovo kretanje u određenom vremenu. Kombinacijom mjerenih varijabli i onih iz unutarnjih senzora uređaja određuje orijentaciju i poziciju uređaja dok se kreće kroz prostor. Unutar prostora tada pronalazi ravne površine i računa njihovo osvjetljenje. Nakon izračuna varijabli iz okoline ARCore omogućuje ubacivanje virtualnih elemenata u prostor kao i daljnju interakciju prostora, korisnika i virtualnih elemenata.

ARCore tehnologiju podržava većina uređaja s operativnim sustavom Android 7.0 (Nougat) i novijim. Popis svih podržanih uređaja možete pronaći ovdje.

 

Read more...
Culex XR VR MR AR

XR / VR / AR / MR – U čemu se razlikuju?

U današnje vrijeme, nova brzo rastuća tehnologija veže uz sebe akronime kao što su: VR; Virtualna stvarnost (Eng. Virtual Reality), AR; Proširena stvarnost (Eng. Augmented Reality), MR; Mješana stvarnost (Eng. Mixed Reality), XR; Produžena Stvarnost (Eng. Extended Reality), iako još za XR nismo naišli na hrvatski naziv, Produžena Stvarnost nam se činio logičnim odabirom prijevoda za ovaj članak.

Važno je razumijeti da ove tehnologije dolaze iz različitih izvora i zapravo izvršavaju različite funkcije. Na primjer, 3D objekti i AI; Umjetna inteligencija (Eng. Artifical intelligence) su važni za svaku od navedenih tehnologija. U daljnem nastavku članka ćemo objasniti značenje pojedinog akronima.

Virtualna Stvarnost (VR)

Vritualna Stvarnost (VR) je uranjauće iskustvo također zvano i računalno-simulirana stvarnost (Eng. Computer-simulated reality). Ona se oslanja na računalne tehnologije koristeći posebnu naglavnu kacigu (Eng. Headset) u kojoj se nalaze dva ekrana s zaslonima od tekućih kristala kako bi generirala realistične slike, zvukove i druge osjete koji repliciraju pravu stvarnost ili stvaraju virtualni svijet. Pravi VR okoliš će uključiti svih 5 osjetila (Okus, Vid, Miris, Dodir, Zvuk), no bitno je reći da to nije uvijek moguće. Večina današnjih VR sustava se oslanjaju na zvuk i sliku kako bi prenjeli virtualno iskustvo što je u večini slučajeva dovoljno.

Danas je lako reći da je VR dobro ustanovljena tehnologija koju možemo svrstati pod tehnologije stvarnosti (Eng. reality-tech). Nakon već više godina stjecanja popularnosti u igračoj industriji, sve više viđamo ovu tehnologiju kako se pojavljuje u druge svrhe i više praktične aplikacije. Tržište i industrija su i dalje uzbuđeni oko ove tehnologije i njenog danjeg napretka koji je očekivan u skoroj budućnosti.

 

Proširena Stvarnost (AR)

Proširena Stvarnost (AR) koristi se uživo, direktan ili indirektan pogled na stvarni fizički svijet čiji su elementi prošireni (ili nadodani) pomoću senzora i računalno generirane grafike, video-a, zvuka ili GPS podataka. S obzirom da je AR tehnologija povrh našeg svijeta, samim time omogućuje toliko slobode koliko je imamo u stvarnom životu. AR spaja vašu postojeću stvarnost i na nju se nadodaje koristeći neku vrstu uređaja (Mobitel, Tablet i razni drugi uređaji). Mobiteli i Tableti su najpopularniji mediji AR tehnologije trenutno, kroz kameru, aplikacija stvara sloj digitalnog sadržaja u okolinu. AR se također koristi s prilagođenim naglavnim kacigama (Eng. Headset).

 

Mješana Stvarnost (MR)

Mješana Stvarnost (MR) ponekad nazvana i hibridna stvarnost (Eng. Hybrid Reality), je zapravo spajanje stvarnog i virtualnog svijeta kako bi se stvorila nova okolina i vizualizacije gdje fizički i digitalni objekti koegzistiraju te su interaktivni u stvarnom vremenu. To bi značilo; slikovito izlaganje unutar stvarnog prostora na takav način da je s novim slikovitim izlaganjem moguće ostvariti interakciju, do neke granice, s onim što je u realnom svijetu kakvog poznajemo. Ključna karakteristika MR-a je reakcija sadržaja stvarnog svijeta s sintetskim sadržajem u stvarnom vremenu.

 

Produžena Stvarnost (XR)

Produžena Stvarnost (XR) je novo dodani pojam u riječniku tehničkih izraza. Trenutno, samo je nekolicina ljudi svjesno XR-a. Produžena Stvarnost (XR) se odnosi na sve, stvarno-virtualno spojene okoline i ljudsko-mehaničke interakcije generirane od strane računalne tehnologije i nosećih artikala (Eng. Wearables). Produžena stvarnost (XR) uključuje sve opisne forme kao što su Proširena Stvarnost (AR), Virtualna Stvarnost (VR), Mješana Stvarnost (MR). Drugim riječima, XR se može smatrati poput kišobrana koji objedinuje sve tri stvarnosti (AR, VR, MR) zajedno pod jednim pojmom, stvarajući manju zbunjenost javnosti i krajnjeg korisnika. Produžena Stvarnost (XR) pruža širok izbor i veliki broj nivoa u virtualnosti s djelomičnim senzorskim ulazima pa sve do uranjajuće virtualnosti.

Kroz par godina u prošlosti smo razgovarali o AR, VR i MR tehnologijama, no u nadolazećim godinama ćemo vjerovatno pričati o XR tehnologiji.

Sažetak: 

VR uranja ljude u potpuno virtualno okruženje; AR stvara sloj digitalnog sadržaja preko okoline, no ne može stvoriti interakciju s okolinom; MR je spoj virtualne stvarnosti i prave stvarnosti, stvara virtualne objekte koji mogu komunicirati s okolinom iz stvarnog svijeta. XR spaja sve tri stvarnosti (AR, VR, MR) pod jednim pojmom, XR.

XR je budućnost; Industrija, Inžinjerstvo, Prodaja, Zdravstvo, Edukacija, Vojska, Zabava, Hitni slučajevi, Marketing i puno, puno više.

Read more...

Culex d.o.o. započeo virtualno obrazovanje u Vukovarsko-srijemskoj županiji

IT tvrtka Culex d.o.o. u suradnji s Vukovarsko-srijemskom županijom postavila je projekt virtualne stvarnosti pod nazivom “Virtualna stvarnost u Bibliobusu”. Cilj projekta je popularizacija novih tehnologija, te prezentacija kulturne znamenitosti i bogatstva najistočnije hrvatske županije.

Prezentacija je održana u Vinkovačkoj knjižnici na kojoj su učenici nižih razreda osnovnih škola, za koje je aplikacija i namijenjena, imali priliku na inovativan i zanimljiv način upoznati svoju županiju.

Za ovaj projekt osmisli smo virtualni prostor koji sadrži zavičajne sadržaje Vukovarsko-srijemske županije i to sa 14 različitih tema. Odabrani su Vučedolska golubica, Orion (vučedolski kalendar), rimski carevi rođeni u Cibalama, hrast lužnjak, nogometna lopta i tenis u  Županji, Suvara iz Otoka (mlin), Josip Runjanin, Antun Gustav Matoš, Lavoslav Ružička, Ilok (dvorac i stara gradska jezgra), željeznička pruga, rijeka Dunav, manifestacija Vinkovačke jeseni i vukovarski Vodotoranj.

“Ovo je iznimno važna inovacija Bibliobusa koja će proširiti vidike i spoznaje osnovnoškolaca u ruralnim sredinama naše županije te im na zanimljiv i inovativan način približiti povijest ovih prostora”. – poručio je vukovarsko-srijemski župan Božo Galić.

Projekt se provodi putem edukativnih radionica u Bibliobusu (autobus knjižnici), koji ima stajalište u manjim ruralnim područjima, te u školama uz korištenje VR tehnologije.

“Projektom je osigurano 20 mobilnih uređaja s aplikacijama i virtualnim naočalama. Vjerujemo da će djeci biti zanimljivo učiti o povijesti i zanimljivostima naše županije na virtualan način” – kazala je Marija Budimir, pročelnica Upravnog odjela za turizam i kulturu VSŽ-a.

Iako smo navikli da ovakvi projekti dolaze iz drugih zemalja, ponajviše Kine i Amerike, ovo je dokaz da i u RH a pogotovo u Slavoniji i Baranji ima mladih i sposobnih koji su u korak s vremenom i tehnologijama.

“Iznimno nam je drago što smo dio ovog modernog, inovativnog projekta kojim smo donijeli budućnost obrazovanja najprije u Vukovarsko-srijemsku županiju. Nadamo da će Bibliobus pokazati samo dio prednosti koje nudi tehnologija virtualne stvarnosti te se radujemo nastavku ove uspješne suradnje. Želimo se zahvaliti Vukovarsko-srijemskoj županiji na čelu sa županom Božom Galićem na ukazanom povjerenju te na podršci u ostvarenju projekta”. – istaknuo je Mario Mikić Vučak direktor tvrtke Culex d.o.o.

#Culex #VolimoStvarati

Read more...

Kineski tehnološki div Huawei planira uvesti AR naočale kroz dvije godine

Huawei radi na pametnim naočalama (AR) koja bi mogla debitirati u narednih godinu ili dvije, potencijalno ga stavljajući u utrku protiv Applea, koji navodno rade na sličnom vlastitom proizvodu.

Kineski tehnološki div već je proširio stvarnu aplikaciju na svoj najnoviji smartphone Mate 20 Pro.

Međutim, Richard Yu, predsjednik Uprave Huaweijeve izjavio je CNBC-u u ekskluzivnom intervjuu da će s svojim AR naočala podići iskustvo korištenja istih na sljedeću razinu. To će biti nosive naočale koje omogućuju ljudima da doživljavaju AR.

“S ovim AR, možete imati AR naočale koje su sinkronizirane radu s telefonom”, rekao je Yu. “U početku možete osjetiti AR … nije ništa, ali u budućnosti ćete sve više vidjeti koje su vrijednost AR tehnologije”, dodao je.

Zainteresirani smo za budućnost AR tehnologije 😀

Read more...